torsdag 5. februar 2009

Koh Samui

Da var vi endelig framme ved foerste stopp! veien dit tok mye lenger tid enn vi hadde trodd, men det var veldig deilig aa komme fram! Da vi landet i Bangkok hadde vi planen klar. Ta buss til togstasjon, kjoepe togbillett og ta natttoget soerover samme natt. Vi gledes oss til aa sove i seng og ha vaar egen lille kupe. Da vi kom fram til tog stasjon skjoente vi at det var bare aa glemme. Det var naa nemlig tid for fullmaane party, og hele Thailand skulle visst soerover naa. Toget var fullt, og vi ringte busser men de var fulle ogsaa. Til slutt fikk vi plass paa en VIP buss som gikk samme kveld. VIP buss tenkte vi fornoeyde, og saa for oss god plass og behagelig tur. Saann blei det selfoelig heller ikke. Bussen var trang, (vaerst for sveinung med lange bein) og vi sleit med aa sove pga jetlag. Det vasr natt i Thailand, men vi hadde jo akkurat staatt opp!

Vi var framme kl 5 om morran og alle ble sluppet av paa et lite reisebyraa midt ute i bushen. Vi kunne ikke se noe vann og skjoente ikke hvor baaten skulle gaa fra. Ettervert skjoente vi at vi skulle bli henta av en annen buss. Ingen visste naar, men noen hadde faatt vite at den skulle gaa kl 6. Og vi ventet og vi vetnet. Klokka ble 6, 7, 8.. Ingenting skjedde! Og ingen visste noenting.. Heldigvis blei vi kjent med et australsk par paa bussen. De var veldig koselige og vi satt og spilte kort og prata med de mens vi venta. Rundt kl 9 kom det endelig en buss. Vi ble fortalt at baaten gikk kl 9 saa vi var litt smaastressa. Men alle paa bussen skulle samme sted, saa det var jo heldigvis ikke bare oss. Etter en mye lengre busstur enn forventet kom vi endelig fram til baaten som tok oss til Koh Samui. Vi hadde da reist i to doegn og var helt utslitt! Vi har naa skjoent at ikke alt gaar som planlagt her nede. Det saa saa lett ut naar vi sjekka ting paa internet foer vi dro! Her nede vet vi jo ingenting! Vet saavidt hvor vi skal men ikke hvordan man kommer seg dit, hvor langt det er, hvor mye det er vanlig aa betale osv.. Vi har blitt noedt til aa bare stole paa det vi blir fortalt, men aa snakke med andre backpackere laerer man jo mest av.

Bungalowen vaar var selfoelig ikke som paa bildene, men vi er ikke kravstore og er storfornoyde. Vi trodde vi bodde i gaaavstand fra sentrum, men det var heller ikke sant. Saa det gaar i taxi. Da vi kom fram til hotellet endte vi opp med aa sove hele dagen..! jetlag! Da vi vaaknet var det moerkt og vi var litt skuffa.. Men, vi tok taxi inn til sentrum og moette omsider de australske, Adam og Ruvy etter mye missforsaaelser. Vi skulle nemlig moetes paa "Maccas", noe vi trodde var hotellet dems. Taxi sjaefoeren vaar trodde vi saa "market" og vi skjoente ingenting. Til slutt fikk forklart att Maccas betydde Mc donnals, noe som gjorde saken litt lettere!! Vi hadde en kjempe fin foerstekveld, feiret at vi endelig var framme. Vi endte opp paa et beach party der det krydde av slanger, aper, iguanaer og div andre ting det gaar ann aa tjene penger paa! Men goey var det.

I dag har vi shoppa litt, og tatt vaart foerste bad. Det var DEILIG. Stranda er under 100 m fra vaar bungalow. Alle vil selge Sveinung dress og han har endelig laert og si "NEI vi vil ikke ha", isteden for "we'll come back later" for de blir saa sure.. Naa skal vi ned paa stranda med de australske, ta en etterlengtet thai massasje og spise god middag!

Mye missforstaelser de foerste dagene, men vi har det som plommen i egget!

1. Hei dere!
    Godt å høre at dere har det fint! Jeg prøver nå å få dette inn på bloggen etter et mislykket forsøk (selvfølgelig!). Alt vel her. Kos dere videre! Stor klem fra mamma Ingunn

2. Hurra jeg klarte det! -Men får prøve å bli noe annet enn "anonym" etterhvert. Jeg skal ringe til mormor og lese bloggen for henne. Hun lurer jo fælt på hvordan dere har det. Ny klem fra mamma I.

3. Hei! Så utrolig digg det høres ut! Skulle gjerne vært så liten at jeg hadde klart å gjemme meg i ryggsekken deres og vært med:P Jeg har hatt omgangssyken og tror dere sikkert har det mye bedre enn meg hehehe:P Fortsett å skriv hver gang dere har mulighet, det er veldig gøy å følge med på:) Og bror, nå begynner jeg å bli ganske dreven på "hard" så bare vent deg konkurranse når du kommer hjem hehe:P (ja, jeg har lite å finne på her:P) Stor klem til dere begge fra BS=)

4. Hei Synnøve og Sveinung. Moro å lese om viderverdighetene og enda bedre at det har gått bra. Fine bilder. Håper dere har kontroll på budsjettet, turen er lang ;-) Her er det kommet litt mer snø og er skikkelig vinter. Kos dere i varmen. Gleder meg til fortsettelsen! klem pappa

5. Hei.
    Pappa her. Vigleder oss til neste rapport.

6. Så gøy å høre hvordan dere har det! vi blir en smule missunnelige her vi sitter i kulda i Trondheim! Det er tydelig at det ble mye stress de første dagene, det var det med oss også... Et lite visdomsord vi fikk med oss på veien: Uventede hendelser kan nesten alltid snus til positive erfaringer!