onsdag 25. mars 2009

Mer om Kina



Skyskraperne strekker seg hoyt mot himmelen i Shanghai

Hei alle sammen! Her kommer siste nytt:) I dag har vi kommet til storbyen Shanghai. Gigantisk by som inneholder beskjedne 24 millioner mennesker..! Altsaa flere enn i Beijing. De siste dagene har vi resit fra Beijing med natttog til Xian og videre natt tog til Suzhou.

Den siste dagen i Beijing var vi paa Tianamen square og Den Forbudte By. Da vi gikk over Tianamen square gikk vi forbi en kjempelang kø. Vi skulle heldigvis ikke bakerst i den køen og fikk vite at det var ca 100 000 mennesker som ventet paa aa faa se Mao som laa utstilt i en kiste av krystall. Hadde sikkert vaert artig aa se men.. Vi noyde oss med aa se Gate of heavenly peace , plassen der Mao sto aa talte i 1949 og The People's Republic of China startet.


Gate of Heavenly Peace. Du ser bilde av Mao i midten.


Inne i Den Forbudte by

Vi gikk igjennom "porten" og inn i den forbudte by der flere (tror det var 14) av de siste keiserne av Kina hadde bodd. Omraadet er bygd opp av flere gigantiske bygg, og forran hvert av byggene er det en kjempe stor plass forran omringet av en hoy mur. Dette var for aa forsvare de innerste omraadene der keiserne og oppholdt seg. Keiserinnen og konkubinene (elskerinnene hans) hadde et eget lite omraade. Hele palasset er bygd av tre og derfor veldig saarbart. Det var stilig aa se, rart og tenke paa at det faktisk har bodd noen der.


Ellers maate vi jo spise Peking Duck den siste kvelden i Beijing, det var utrolig godt!!




Her blir anden vaar skjaert opp paa tradisjonelt vis rett forran bordet vaart



Oss paa Peking Duck middag





Etter en behagelig natt paa toget var i kommet til byen Xian, som ligger et godt stykke lenger sor i Kina. Xian er en tidligere Keiserby (foer Beijing) Der saa vi blandt annet de beromte Teracotta krigerne. Denne nasjonale skatten ble funnet i paa 70 tallet da en bonde fant en del av en teracotta kriger i botta si fra bronnen. Han er ikke bonde lenger.. Teracottakrigerne stammer helt i fra Keiseren Qin Shi Huangdi (levde ca 200 aar f.kr). Alle krigerne funnet var knust i mange biter, men de dere ser paa bildene har blitt satt sammen igjen. Litt av et puslespill!






En Teracotta kriger



Her ser du krigerne paa rekke og rad. Bak ser man mange krigere som ikke er reparert enda.



Ellers i Xian syklet vi rundt hele bymuren (14 km) paa tandemsykkel. Det var goy:) Vi syklet oppe paa selve muren som var ganske bred, og det var deilig aa se ned paa alle de tutene bilene..

Første gang paa tandem sykkel. Moro!

Etter to dager i Xian tok vi natt toget igjen, denne gangen i 15 timer, til Suzhou. Suzhou er en "liten" by i Kina (bor bare 6 millioner der..) som er kjent for sine vakre hager. Det var ogsaa her Keiserne kom for aa hente seg konkubiner foer i tiden for jentene skulle visst vaere ekstra vakre her. Veldig koselig by. Vi var i noen hager og saa et kvelds show i en av dem. Vi hadde bare en dag her desverre, men vi noyt den!






Oss i The Humble Administrator's Garden. Man maate ha kart for aa finne fram der inne!






Vi lekte oss litt der inne:)


Show i The Master of the nets Garden. Vi gikk rundt til forskjellige steder i hagen der forskjellige ting ble vist: skuespill, dans, sang floyte spilling osv. Her faar du en liten smakebit!


Et lite skuespill


Hun spiller paa et strenginstrument med 21 strenger. Stilig aa se, fingrene hennes danset raskt over strengene..


Vi var ogsaa innom en skole for mentalt handicappede i Suzhou, som Intrepid (selskapet vi reiser med) donerer penger til. Noen elevene der hadde ovd inn et lite show for oss der de danset med koster og sang. Til slutt skulle de ha med oss paa fugledansen! Det var moro. Under ser du bilde av Sveinung og en gutt som hadde ett veldig oppmerksomhets behov. Han la sin elsk paa Sveinung.



Sveinung ble fort kompis, her blir han laert en klappelek


Tidlig neste morgen kjorte vi til Shanghai, altsaa i dag. Vi har brukt dagen i gamlebyen og gjort litt siste shopping. I morgen er vaar siste dag i Asia for vi flyr til New Zealand fredag morgen. Litt trist aa dra fra asia, jeg foler meg ikke helt ferdig, men det skal bli goy aa se noe helt annet ogsaa.



Goy aa gaa paa marked, vedlig mye rart aa se! Her tørket frukt.


Jeg koser meg i Kina og har ikke lyst til aa dra enda egentlig. Kina er helt anderledes fra alle andre land jeg har vaert i, og selvom jeg ikke skjonner noen ting av hva folk sier, hvor jeg er til tider eller hva som skjer, storkoser jeg meg og foler meg utrolig trygg. Selvom kineserne ikke har greie paa kø-system og bruker enhver anledning til aa snike seg fram og dytte meg avgaarde. Selvom de stirrer hemningslost mye paa oss og viker ikke selvom vi moter dem med blikket. Selvom de alltid prater til meg paa kinesisk og naar de ser at jeg ikke skjonner snakker de bare hoyere og saktere. Selvom de spytter og royker inne og de fleste barna har en stor sprekk i buksa i steden for bleier saann at de kan sette seg ned aa tisse overalt. Selvom veldig faa restauranger har engelsk meny og vi bare maa peke paa noe aa satse paa det beste. Men folka er hyggelige, maten er fantastisk, byggene er imponerende og hisorie omringer oss paa alle kanter. Himmelen fylles av drager i parkene, traerne blomstrer og markedene og gatene kryr av mennesker. Jeg liker det.


Vaaren har kommet lenger her i sor-Kina, lyse gronne traer !!

Paa fredag flyr vi som sagt til New Zealand, som ligger 11 timer forran Norge i tid. Vi bytter ogsaa aarstid for paa New Zealand er det jo sen-sommer/ høst.

Varme hilsner til alle! Synnove (som forresten blir i ekstase hver gang noen kommenterer paa bloggen!)

6 kommentarer:

  1. Synes Sveinung ligner litt mer på en kineser etterhvert? ;-) Ser ut som dere koser dere og opplever voldsomt mye. Denne bloggen kan bli dyr,da det dere skriver gjør det mer fristende enn noe annet jeg har sett, å reise til Kina. Synd at vi ikke har denne reisen i skolens program... Men så skal dere krysse Ekvator! Det blir og spennende!! Og dette mens det dro en snøbyge over landet her... Har sådd frø i vinduskarmen og kjøpt en inne-påskelilje... bare sån for å .. Klem fra pappa til Synnøve

    SvarSlett
  2. Nyt hvert sekund! Kanskje dette blir første og siste gang dere er i Kina.Etter å ha lest Ville svaner 3(!) ganger og Mao boka på 600s av samme forfatter, er jeg vel kvalifisert til å følge i deres fotspor.Lysten til å dra dit er jo enormt stor må jeg si! Men som kjent frekventerer vi jo jordene i Stokke og byggestart er forhåpentlig (-nok en gang-) i morgen. Påskeferien starter også om 1 uke, så det blir jo Numedalsfjella på oss. Flaskehopprennet vil ikke bli helt det samme i år uten dere, men vi skal stille med stand in, f.eks. Deng og Shou. Stor klem fra mams Ingunn

    SvarSlett
  3. Jeg liker at barna har en sprekk i buksa som de kan tisse gjennom! Da slipper man jo å skifte ekkel bæsjebleie!!!

    Kom ikke videre til 2, prøve på teaterhøgskolen..
    Så nå satser jeg på å komme inn på Westerdals! Driver med opptaksprøven nå. Hvis jeg ikke kommer inn der heller så tar jeg neste semester i Kina!!

    SvarSlett
  4. Hei til dere ferianter. Har bare lyst til og vise at også jeg følger med på reisen.klem fra gammel nabo.

    SvarSlett
  5. hallo igjen synnøve & sveinung.nå har jeg lest igjennom alt dere har skrevet. finere reiseskildring må man lete lenge etter. gir utvilsomt grunnlag for lyst til og oppleve mer av hva verden har og bjuda paa. Kunne tenkt meg en tur til Cuba blant annet. Gleder meg til forsettelsen på turen deres. Skal følge godt med.Stor klem sendes...

    SvarSlett
  6. Hei Synnøve og Sveinung ;-) Alt vel? Eldrid spør etter din/deres e-post. Kan du SMSe den til meg så fort som mulig?
    Klem pappa

    SvarSlett