fredag 20. mars 2009

Bangkok og Beijing

Muren. Gigantisk.
Vi er paa det hoyeste punktet vi kunne gaa aa muren, Paa bildet ser du faktisk tre norske vi motte og to kinesiske jenter som studerer norsk! De snakket flytene etter 2 aar paa universitet i Beijing og har aldri vaert i norge. utrolig! De skal til norge i sommer da. Helene Uri til hoyre forresten som var i Beijing for aa hadde foredrag for dem. (Paa norsk!) Goy! Det var bare oss og dem der opp paa toppen. Rart a mote norske der..:)
Sveinung later som han snakker i tlf i den morsomme tlfboksen


Oss pa Den kinesiske mur

kaldt i beijing! Sveinung synes jeg er pingle da..

Oss ved Temple of Heaven hvor de ba til gudene for god avling

Her er vi utei Bangkok siste i kvelden med gruppa vi var paa trekking med. Det var uforventet trist aa si farvel!

Vi slapper av i Bangkok med litt fotmassajse

Fra Grand palace i Bangkok, noe gjorde vi da..

Shopping i Bangkok, gaar fort lei da, det er det samme overalt!

Naa har vi endelig annkommet Beijing!! Vi gledet oss villt og var mildt sagt leie av Bangkok. Fire dager ble nesten for mye, saerlig fordi vi nesten ikke gjorde noen ting.. Vi var aa sa Grand Palace og den store liggende buddha'en. Ellers gikk tiden til slaekking. Vi var paa kino en kveld og daa opplevde vi noe litt morsomt. Vi satt helt forran i salen. Det var ikke mange der og det saa ut til at vi var de eneste vestlige der. Da filmen skulle til aa begynne reiste alle seg opp bak oss og vi skjonte ingenting. Vi reiste oss ogsaa (noe som foltes litt rart, men enda vaerre og ikke gjore det)Laerretet viste et bilde av kongen og det sto noe om Hans Majestet Kongen og Thailand. Etter dette bildet fulgte det en veldig patriotisk film om Thailand og kongen. Veldig artig. Hadde vi visst om det paa forhaand hadde det sikkert ikke avert saa rart, men vi saa nok litt forvirret ut. de pleier jo ikke akkurat aa spille "Ja Vi Elsker" for kino-filmene hjemme..:) Alt i alt, det var godt aa slappe av noen dager i Bangkok, men hadde kanskje holdt med to dager. Men, vi fikk tid til aa glede oss til Kina!

Flyturen gikk over all forventing, men jeg var livredd for aa bli stoppa i tollen for jeg hadde med en bok som ikke er lov a ta med inn i Kina som jeg leser, Ville Svaner. Hadde sikkert ikke skjedd noe hvis de fant den i sekken min, men naar dama forran meg ble stoppa i tollen slo hjertet litt fortere, man vet jo aldri.. Men veldig bra bok saa jeg tok sjangsen ja:)

Vi kom fram til Beijing onsdag kveld og tok en taxi til vart hostel for natten som viste seg aa vaere kjempe fint!! Heldigvis hadde vi printet ut en forklaring av hvor man skal kjore for aa komme til hostellet paa kinesisk til aa gi til taxisjaaforen, ettersom ytterst faa snakker engelsk! Alt er paa kinesisk her!!!

Foerste kvelden var vi bare paa hostellet, motte noen britiske gutter der og en norsk og det biljard og prat. Imponerende nok kunne han ene litt kinesisk og japansk. Torsdag fant vi fram til oppmote hotellet der vi skulle mote nok en gruppe litt senere paa dagen. Vi brukte resten av dagen paa aa gaa rundt o moraadet, vi fant fram til Temple of heaven (se bilde) og kikket paa livet. Det var deilig men KALDT!! Bare 15 grader, paa med skjerf og bukse og genser. Til og med jakke om kvelden. Klager ikke altsaa, men vi er definitivt lenger nord og det merkes. Det var rart og gaa med sko og sokker igjen etter nesten 2 mnd i sandaler sjhort og shorts. Men, det var nesten litt deilig ogsaa, her er det vaar og lufta er frisk og fin! Vi koser oss.
Paa kvelden motte vi gruppa og gik ut aa spiste med de. Vi er bare 8 stk til sammen, koselig. Guiden vaar virker veldig flink ogsaa. Vi spiste paa en lokal kinesisk restaurang der vi fikk vaart eget rom med snurre bord og tusenvis av delige retter. Det var veldig koselig.
I dag, fredag, har vi vaert paa den kinesiske mur. Og bokstavelig talt klatret! Det var kjempe goy aa se den paa ordentlig. det er jo saann man har sett saa mye paa bilder. det var ganske slitsomt aa gaa til toppen (videre var det ikke renovert saa der fikk vi ikke gaa), den siste trappa var bratt og laang. Kjente det kilte litt i magen ja. Da vi kom ti ltoppen motte vi som sagt noen norske, en norsk mann som bor i Beijing og undeviser norsk pa universitetet, Helene Uri (som var kommet for aa holde foredrag for klassen hans) og venninna hennes. De hadde med to av studentene sine opp paa muren og de var imponerende gode i norsk. jeg trodde de var norske og ble veldig overrasket da jeg fikk vite at de verken hadde vaert i eller hadde noen tilknyttnign til Norge. Men de skulle til Norge til sommern aa studere der ett aar. Hun ene jenta sang "opera" for oss paa toppen der og fortalte oss historien bak sangen (som var paa kinesisk) etterpaa. Det var stilig, og hun fortalte hele fortellingen paa flytende norsk.. utrolig syns da jeg! Vi visste ikke for etterpaa at det faktisk var Helene Uri vi motte oppe der, forhun saa saa kjent ut og til slutt fikk vi med oss at hun het Helene og at hun var forfatter, og ikke for vi var paa vei ned spurte vi hverandre, var det Helene uri? Jeg har jo til og med lest en bok av henne.. Goy var det i alle fall!
Skriver i full fart her, er paa en stappfull gigantisk internett kafee. Varmt.. Virker som alle drar hit a henger paa ettermiddagen.. Sitter en usedvanlig svaer kineser og snorker unormalt hoyt rett ved meg, men ingen ser ut til aa bry seg om det;) Artig!
I morra skal vi til den forbudte by og Tianamen Square, gleder oss. Vi elsker kina saa langt. Selvom vi det meste av tiden ikke skjonner noen ting, for svaert faa snakker engelsk og veldig faa skilt er oversatt til engelsk. Men det er jo kjempe spennede. Vi bor kjempe sentralt (rett ved Tianamen square for de som vet..) og har gjort oss litt kjent i naboomraadet. Alt er saa stort her! Svaere skyskrapere overalt, og hele tiden tror vi at vi ser en viktig bygning, men saa er det bare nok en kontorbygning eler noe. Veldig anderledes enn de andre storbyene vi har vaert i saa langt (Bangkok og Hanoi) i alle fall etter det vi hr sett. Det har jo selvfolgelig mye aa si hvor man bor.
I morra er siste dagen vaar i Beijing, saa vi tar natt toget til Xian i morra. Det blir goy men skulle gjerne ha vaert her lenger. Det er alt jeg rekker for naa. Haaper alt er bra der hjemme!!

5 kommentarer:

  1. Hei! Hoeres kjempegoey ut (saerlig han snorkende kineseren), skulle gjerne tatt meg en langhelg til Kina (eller hvorsomhelst bort fra Andesfjellene) med dere. Men du vet - ses paa Cuba;)

    SvarSlett
  2. Andesfjellene er bra det, Frida har bare faatt det litt oppi halsen:) Kina ser goy ut, bli kjent der og ta oss med tilbake! Sees paa Cuba:)

    SvarSlett
  3. ÅÅÅÅÅÅÅ!!! Er så sjalu på dere nå ass!!! Har så sinnsykt lyst til å dra til Kina!! Skulle gitt mye for å slippe alt jeg har i hendene og bare kunne stikke av.. meeen nei.
    Her er det drittvær (som vanlig).. Har hatt en skikkelig stressende uke, så slapper av i senga mi. Hadde faktisk en edru og alene hjemme-kveld i går. På en lørdag!! Alle de andre var på fylla.
    Laget middag, alene, spiste den, alene, og så på hele sesong 4 av Friends, alene..
    Litt ensomt, men faktisk litt deilig. Dro ned til Oslo på mandag, opptaksprøve på tirsdag, fly opp til Trondheim på onsdag + ekstra muntlig arbeidskrav (p.g.a. for mye fravær) +jobb på samme dag! Så jobbing hele torsdag, fordi det er mye sykdom på jobb og så jobbing + praksis etterpå på fredag og SÅ jobb på lørdag!! PUH!
    Det var min uke :) Deres hørtes mye bedre ut!
    Skal til London igjen, i mai da. Det gleder jeg meg til.
    Nå skal jeg titte litt på opptaksprøven til Westerdals. Tror ikke jeg kommer videre til neste opptaksprøve på teaterhøgskolen, så må finne på noe dritbra så jeg kommer inn på Westerdals.
    Snakkes!

    SvarSlett
  4. Hei Synnøve og Sveinung. Nå er det rett før jeg også slipper alt for å dra. Denne beretningen fra Bejing er alt for fristende, til å få lov til å bli liggende ute på nettet!! ;-) Helene Uri har vi jo alle leste, opptil to bøker av.. Så artig med det møtet, og artig at dere ikke var sikre på at det var henne før etterpå..
    Hilser fra Birgitte. Jeg møtte henne i slalombakken i Kongsberg i går. Hun og noen venner hadda tatt seg en langhelg.
    Hilser fra alle i Åsgårdstrand! Klem pappa

    SvarSlett
  5. Hei igjen dere!!:) Så utrolig gøy å lese om Kina, det virker jo helt fantastisk!!:) Skulle gjerne vært med en tur på muren, som dere skriver ja, så er det liksom noe man bare ser på bilder.. Nå begynner det å bli vår i Vestfold og det er ganske så bra her nå! Jeg har fått øyekatarr, litt kjipt, men kan vel ikke forvente meg noe annet når jeg har den jobben jeg har. Må vel innom det meste av barnesykdommene som det går an å få:P
    Dere får kose dere masse videre, og BB, en spennende ting fra Kina er ikke å forakte hehe:P
    Stor klem fra Tuva:)

    SvarSlett