søndag 1. mars 2009

Laos: Vientiane og Vang Vieng

Her skal vi ut paa Tubing, vi laa i disse baderingene en hel dag:)

Sveinung leker med noen lokale barn i Vang Vieng. Frisbee!

Vi henger aa dingler i den blaa lagunen vi syklet til i dag.

Lagunen vi syklet til i dag, lang stovete bumpete vei aa sykle, men absolutt verdt det da vi kom frem!

Sveinung slenger seg i elva

Synnove slenger seg i elva

Kuer i solnedgang

SYnn0ve i solnedgang ved elven i Vang Vieng

Sveinung koser seg ved elvebredden i Vang Vieng

Solnedgang i Vietntianne i Laos, vi sitter ved grensa. Bak oss ser man Mekong river, og paa andre siden av elvea ligger Thailand!

Oss i Vientienne ved Victory gate

Et tempel i Vientiene med over 10 000 Buddha stauter !!

Naa har vi beveget oss ut av Vietnam og inn i Laos. Vi moette gruppa vi skal reise med i Hanoi forrige tirsdag og dro dagen etter til Vihn i Vietnam og videre til grensa mot Laos. Etter 9 kalde og graa dager i Vietnam ble vi veldig overrasket da vi kom ut av bygningen paa grensa (altsaa da vi gikk inn i Laos) og det var solskinn paa den andre siden! Merkelig nok. Sola skinner og tempraturen steig med i hvertfall 10 grader!

Vi busset videre inn i Laos og havnet i Vientiene som er hovedstaden. Det var en overraskende oversiktlig og liten by i forhold til Hanoi. Ikke saa rart kanskje siden det bor ca 6 millioner i Hanoi og bare 600 000 i Vientiene. Vi hadde en dag i Vientiene der vi var i et buddhistisk tempel, saa Victory gate (veldig lik Triumfbuen i Paris) og satt resten av ettermiddagen paa et skandinavisk bakeri som vi fant sammen med de andre skandinaverne paa gruppa, 2 danske jenter og en norsk gutt. Og der hadde de KNEKKEBROD! Synnove blei kjempeglad, vi er lei av loff til frokost..

Dagen etter kjorte vi til en by lenger nord som heter Vang Vieng. Vi visste egentlig ikke saa mye om den byen, men fant fort ut at det var et lite paradis. Byen ligger langs en elv nede i en dal omringet av flotte hoye fjell. Det var ubeskrivelig deilig aa ta et bad i den kjolige elva etter en lang varm busstur.

I dag har vi leid oss hver vaar Tube (stor badering) og flyti langs elva i timesvis. Vi, 5 fra gruppa, blei kjort lenger opp i elva og floyt sakte men sikkert mot byen igjen. Det var masse barer langs elvebredden som dro folk inn med tau. Vi stoppet paa to av dem og noyt iskald ol og avslappende atmosfaere. Noen av stedene hadde store slenghusker som var mellom 5 og 10 meter hoye, vi maatte bare prove. Det var skummelt og hoppe og slenge seg ut i elva, men det var vaerdt det, det var utrolig goy og det kilte i magen!!

Etter 6 timer i elva kom vi til byen (vi var litt treige) og avsluttet med nok en herlig middag. I morra har vi tenkt oss paa sykkeltur opp til en lagune som visstnok skal vaere veldig idyllisk.

Gruppa vi reiser med er i utgangspunktet veldig bra! Det er folk fra England, Australia,Mexico, Danmark og Norge. Det er bare Sveinung og han andre fra Norge som er gutter. Det som er litt dumt er at 5 av jentene skiller seg ganske kraftig ut. De holder seg bare for seg selv og er aldri med paa noe sammen med resten av oss. De har ikke engang hilst paa oss. Vi er bare glad til egentlig, for vi har hoert av de andre at de er ganske ufyslige. 9 av personene har nemlig reist sammen en stund og de 5 jentene er en del av dem. Turen dems gikk fra Bangkok ned til Kambodsja og opp igjennom hele Vietnam, foer de moette oss og et par andre i Hanoi. Turen vi er paa er en slags kombinasjonstur, hvor man kan velge aa vare med paa hele turen eller deler av den. Vi er naa kommet paa mot slutten av runden paa en maate. Bortsett fra de 5 er alle andre paa gruppa kjempekoselige og vi spiser middag sammen, og gjoer ting sammen med de hver dag. Guiden var heter Dream og er en kjempesoet og flink jente fra Thailand.

1. Hun guiden må være en del av dream-team ;-) Hvert fall et drømmeopplegg det dre presterer! Og her... snør det igjen! Nå er det nok, selv for en snøelsker som jeg. Gleder meg til bilder fra Vang Vien mm. Ha en fin tur til lagunen. Klem pappa

2. Ser ut som om dere koser dere masse!! Er så rart at dere også har de samme inntrykkene som vi hadde av Laos=) Enjoy BeerLao, LaoLao og livet!!Stor klem fra Lina og Werner

3. Hei. Pappa Petter er innom i Sandefjord etter en uke på farta. Drar videre i morgen, sønda, for å være skaptrønder i ei uke. Avslutter uka med ei natt i Snåsafjellet for å se på et jaktterreng. Inn med scooter på fredag og ut igjen på lørdag. Så hadde vi tenkt å ta en tur ned til dere. He, he,det hadde vært noe det. Fortsatt god tur.

4. Kom kom!! Moetes i Beijing 18.Mars?